tajuk: komuniti orang asli di malaysia dari sudut budaya dan adat-adat seperti perkahwinan, kematian dan bersalin
Masyarakat Orang Asli merupakan komuniti kecil di Malaysia dan adalah penduduk
pri bumi negara ini. Orang Asli merupakan masyarakat yang mempunyai beberapa
suku kaum yang berbeza-beza. Secara rasminya masyarakat Orang asli dibahagi
kepada tiga kumpulan yang terbesar iaitu Negrito, Senoi dan Melayu Asli. Suku
Senoi dan Negrito pula diklasifikasikan kepada enam suku kecil. Suku Melayu
Asli dipecahkan kepada tujuh suku kecil.
Oleh kerana
terdapat pelbagai suku kaum di kalangan masyarakat Orang Asli, maka terdapat
banyak perbezaan dari segi cara hidup dan pertuturan bahasa yang digunakan.
Kebudayaan dan adat resam mereka juga berbeza-beza dan mempunyai keunikan yang
tersendiri. Adat resam berikut akan memperlihatkan adat resam yang diamalkan di
kalangan masyarakat Orang Asli secara keseluruhan.
Adat bersalin
Bagi
masyarakat Orang Asli, adat resam semasa hamil amat dititik beratkan, seperti
juga adat-adat berkaitan aspek kehidupan yang lain. Terdapat sedikit persamaan
dengan adat resam masyarakat Melayu terutamanya dalam beberapa adat kelahiran
tertentu di kalangan masyarakat Orang Asli dari suku kaum Melayu Asli. Berikut
dipaparkan adat resam kelahiran yang diamalkan oleh masyarakat Orang Asli
secara ringkas yang merangkumi peringkat sewaktu mengandung, semasa bersalin
dan selepas lahir secara ringkas.
Sewaktu Mengandung
Di kalangan
masyarakat Orang Asli terutamanya dari suku kaum Melayu Asli, wanita yang
mengandung akan menempah seorang bidan yang akan membantu wanita berkenaan
ketika bersalin. Ketika kandungan berusia tujuh bulan , bidan yang dipilih itu
perlu melakukan upacara melenggang perut. Upacara itu akan dijalankan oleh mak
bidan yang akan menjampi wanita yang mengandung itu bertujuan untuk mengusir
sebarang semangat jahat dan gangguan lain bagi menjamin keselamatan ibu serta
bayi. Di samping itu, adat ini juga penting untuk menentukan kandungan berada
di kedudukan yang betul agar memudahkan proses bersalin kelak. Kelazimannya
adat ini akan disertai dengan sedikit jamuan makan.
Selain adat
tersebut, terdapat beberapa perkara yang perlu dihindari oleh wanita mengandung
dan berikut adalah beberapa pantang larang yang masih diamalkan oleh masyarakat
Orang Asli. Wanita mengandung tidak boleh mentertawakan binatang seperti monyet
kerana dikhuatiri muka dan perlakuan bayi akan menyamai haiwan berkenaan.
Mereka dilarang memakan ikan yang bewarna merah kerana dikhuatiri berlakunya
tumpah darah ketika melahirkan bayi. Wanita mengandung juga dilarang bekerja
pada waktu subuh dan maghrib kerana dikhuatiri bayi yang lahir akan kelihatan
tidak bermaya kerana semangatnya telah terganggu. Mereka dilarang mengetuk paku
pada kayu di sebelah petang kerana dikhuatiri bayi atau ibu akan sakit atau
mati
Semasa Bersalin
Semasa bayi dilahirkan, tali pusatnya akan dipotong dengan menggunakan serpih buluh yang tajam dan bayi dimandikan dengan air suam. Seterusnya uri bayi ditanam berdekatan rumahnya. Uri tersebut akan dicuci, digaul dengan serbuk kunyit, garam, lada putih, lengkuas, kemenyan dan arang sebelum ditanam ke dalam lubang setinggi satu kaki. Selama tujuh hari lampu akan dipasang di tempat uri tersebut ditanam. Bagi masyarakat Orang Asli, mereka menganggap uri tersebut sebagai abang atau kakak kepada bayi itu dan justeru ia hendaklah ditanam dengan sempurna.
Semasa bayi dilahirkan, tali pusatnya akan dipotong dengan menggunakan serpih buluh yang tajam dan bayi dimandikan dengan air suam. Seterusnya uri bayi ditanam berdekatan rumahnya. Uri tersebut akan dicuci, digaul dengan serbuk kunyit, garam, lada putih, lengkuas, kemenyan dan arang sebelum ditanam ke dalam lubang setinggi satu kaki. Selama tujuh hari lampu akan dipasang di tempat uri tersebut ditanam. Bagi masyarakat Orang Asli, mereka menganggap uri tersebut sebagai abang atau kakak kepada bayi itu dan justeru ia hendaklah ditanam dengan sempurna.
Selepas Lahir
Selepas bayi
dilahirkan, terdapat beberapa adat yang dijalankan, iaitu:
Memberi Nama
Bayi akan
diberi nama dengan kebenaran dari ibu bapanya selepas selamat dilahirkan.
Biasanya nama bayi diberi berdasarkan nama pokok, tumbuh-tumbuhan, ikan atau
tempat yang dekat dengan bayi ketika lahir atau juga menurut nama peristiwa
yang berlaku ketika bayi dilahirkan. Adakalanya nama yang diberi tidak sesuai
dan bayi akan jatuh sakit. Jika ini berlaku, ibu bapa tadi akan 'menjualkan'
bayinya kepada orang lain, iaitu ibu bapa barunya. Dipercayai penyakit bayi
adalah disebabkan ketidaksesuaian antara bayi dan ibunya. Setelah bayaran
dibuat kepada ibu bapa baru, ibu kandung akan pulang ke rumah. Tetapi tidak
lama selepas itu ibu bapa baru akan menyerahkan kembali bayi tersebut kepada
ibu bapa kandungnya. Adakalanya nama bayi perlu diubah kerana tidak sesuai.
Jamuan kecil-kecilan akan dibuat sempena pertukaran nama bayi tersebut. Kadang
kala pulut kuning akan diberi kepada jiran-jiran. Bidan pula akan menjalankan
upacara pembersihan yang menyerupai adat menepung tawar di kalangan masyarakat
Melayu supaya bayi berada dalam keadaan selamat dan sihat.
Tanggal Tali Pusat
Biasanya
tali pusat akan tanggal dalam tempuh seminggu selepas bayi dilahirkan. Sama
seperti adat yang dilakukan oleh masyarakat Melayu, masyarakat Orang asli juga
akan menguruskan tali pusat tersebut dengan sebaik-baiknya. Ini dengan cara
membungkusnya dengan kain putih bersama-sama sebiji atau tiga biji lada hitam.
Kemudian tali pusat itu digantung di atas api bertujuan untuk memelihara
kesihatan bayi. Jika bayi itu sakit, tali pusat tadi akan direndam di dalam air
dan diberi minum kepada bayi supaya sembuh. Apabila bayi sudah pandai
merangkak, tali pusat tadi akan diberikan kepadanya untuk dijadikan permainan.
Sekiranya tali pusat tadi hilang, ini bermakna bayi akan bekerja di tempat yang
jauh apabila dewasa nanti kerana kononnya tali pusat tersebut merupakan
sebahagian daripada 'adik beradiknya'.
Adat berkahwin
Kebanyakan
masyarakat Orang Asli berkahwin ketika usia masih muda. Bagi kaum lelaki, usia
18 tahun merupakan usia yang paling sesuai untuk mendirikan rumahtangga. Kaum
perempuan pula ketika berusia 16 tahun dan hendaklah tidak lebih daripada usia
kaum lelaki. Perkahwinan dilakukan oleh ibu bapa bakal pengantin, bermula
daripada upacara merisik sehinggalah seseorang telah menjadi pasangan suami
isteri secara sah. Oleh itu jodoh ditentukan oleh ibu bapa.
Ada juga di
kalangan masyarakat Orang Asli yang telah bertunang sejak kecil lagi.
Kebiasaannya pengantin lelaki dan perempuan mempunyai hubungan saudara seperti
sepupu atau dua pupu atau mempunyai suku kaum yang sama. Adalah tidak menjadi
kesalahan sekiranya bakal pengantin lelaki berkahwin dengan perempuan daripada
suku lain. Namun apa yang pasti bakal pengantin perempuan perlu mengikut suami,
dengan kata lain bakal isteri perlu memasuki suku kaum suami.
Hantar Tanda
Hari
menghantar tanda atau menghantar cincin diketuai oleh seorang wakil ketua
kampung untuk menetapkan hari meminang. Sebelum itu kedua-dua belah pihak telah
bertemu untuk mendapat persetujuan tentang hari penghantaran cincin tanda.
Setelah itu barulah penghantaran cincin tanda dilakukan. Biasanya menghantar
cincin tanda ini dilakukan oleh ibu bapa dan ahli keluarga yang lebih tua.
Meminang
Pada masa
yang ditetapkan upacara meminang dijalankan oleh kedua-dua belah pihak yang
diwakili oleh Tok Batin/ Jenang/Penghuhu/Jungkerah dan Penggawa sekiranya
berlainan suku kaum. Mereka mengadakan perbincangan di sebuah rumah besar atau kini
balai raya. Apabila selesai upacara meminang satu tarikh untuk hari
melangsungkan perkahwinan ditetapkan iaitu kira-kira tujuh bulan, lapan bulan
atau setahun dari upacara meminang.
Upacara ini dimulakan dengan mengasah gigi kedua-dua
mempelai yang bertujuan membuang sial. Ini adalah penting supaya segala masalah
yang dihadapi oheh bakal pengantin ketika bujang tidak dibawa selepas
berkahwin. Ada juga yang menyatakan asah gigi ini adalah untuk membuktikan
bakal pengantin telah benar-benar dewasa dan boleh memikul tanggungjawab
masing-masing.
Sehari sebelum upacara persandingan dilakukan,
pasangan pengantin dikehendaki melakukan upacara berinai. Jari kedua-dua
pengantin akan dimerahkan dengan daun inai yang ditumbuh lumat. Upacara berinai
ini dijalankan hingga ke pagi. Pada masa yang sama tari menari hingga ke pagi
akan diadakan.
Pelamin diperbuat daripada anyaman daun kelapa atau
rumbia, manakala tiang pula diperbuat daripada anak-anak kayu yang direka
bentuk seperti rumah yang kecil. Pelamin ini dibuat di hadapan rumah pengantin.
Sekiranya suku kaum yang mendiami rumah panjang, mereka akan bersanding di
tengah-tengah ruang untuk dilihat oleh ahli keluarga yang lain.
Semasa upacara
persandingan dilakukan, semua ahli keluarga akan menepung tawar pengantin
dengan merenjis air mawar dan pulut sebagai merestui perkahwinan tersebut.
Pakaian pengantin adalah sederhana. Kebanyakan pakaian pengantin mengikut
pakaian tradisional masing-masing. Pengantin akan dihias dengan pelbagai aksesori
yang dibuat sendiri. Aksesori yang dipakai oleh pengantin perempuan ialah
gelang, kalung yang diperbuat daripada manik-manik yang beraneka warna.
Kemudian lilitan kepala pula diperbuat daripada daun-daun untuk mencantikkan
lagi pasangan tersebut.
Pada hari
persandingan, pelbagai juadah yang lazat disediakan oleh kedua-dua belah wakil.
Makanan yang lazat itu kemudian diagih-agihkan kepada para tetamu untuk dimakan
bersama-sama wakil kedua-dua belah pihak. Selepas itu upacara persandingan
dijalankan dan diakhiri dengan upacara memandikan kedua-dua mempelai sebagai
tanda mereka selamat dikahwinkan. Setelah itu barulah pasangan itu layak
digelar suami isteri.
Adat kematian
Masyarakat
Orang Asli terdiri daripada pelbagai suku kaum, justeru itu adat serta
kebudayaan antara suku kaum mereka juga berlainan. Dalam menguruskan hal
kematian, terdapat beberapa adat yang dilakukan.
Semasa Kematian
Bagi suku
Negrito dan Senoi, kematian yang dilakukan berlainan mengikut suku kaum
sendiri. Lazimnya masyararakat orang asli akan membersihkan si mati terlebih
dahulu. Kemudian si mati akan diletakkan di tengah-tengah rumah untuk dilihat
oleh ahli saudara-mara. Sekiranya semasa hidupnya si mati menghisap rokok,
bibir si mati akan dikepilkan dengan rokok sebagai tanda menghormati si mati.
Begitu juga dengan mereka yang suka memakan sirih, akan diletakkan di bibir
mereka sebagai syarat.
Kemudian
ahli keluarga yang paling rapat akan menangis, tetapi tangisan tersebut
haruslah perlahan supaya tidak mengganggu si mati. Pada masa yang sama ahli
keluarga membaca beberapa mantera untuk dijadikan bekalan si mati. Ahli-ahli
keluarga dilarang mengungkit keburukan si mati semasa hidup. Oleh itu mereka
dikehendaki menceritakan kebaikan si mati sahaja. Dengan ini roh si mati akan lebih
tenteram di dunia akhirat kelak.
Ada juga di
kalangan mereka yang mengenakan si mati dengan pakaian yang cantik terutama
pakaian ketika perkahwinan. Bahkan ada pula yang mengenakan pakaian biasa
kepada si mati. Pemakaian baju yang menarik adalah sebagai penghormatan
terakhir kepada si mati.
Pengebumian
Setelah itu
si mati akan dibawa ke kawasan perkuburan. Kebanyakan mayat akan dikebumikan di
kawasan yang khas. Bagi kebanyakan suku kaum yang mengamalkan kehidupan secara
berpindah-randah, mayat mereka akan dikebumikan di kawasan petempatan mereka.
Oleh itu mereka akan berpindah ke kawasan lain kerana dipercayai si mati akan
menjadi hantu dan akan mengacau ahli keluarga yang lain.
Suatu ketika
dahulu suku Negrito mengebumikan mayat di kawasan tertentu seperti di bawah
pokok besar, gua, batu besar atau diletakkan sebelah busut. Namun amalan
tersebut semakin berkurangan.
LAMPIRAN
GAMBAR-GAMBAR
rujukan
Portal Rasmi
Jabatan Kemajuan Orang Asli
http://malaysiana.pnm.my/01/0106orgasli_pengenalan.htm
Tiada ulasan:
Catat Ulasan