MASYARAKAT KADAZAN DUSUN DAN SISTEM SOGIT
1.0 Pengenalan
Kaum Kadazan-Dusun
merupakan nama kaum bumiputera asli yang
terbesar di sabah. Salah satu teori mengatakan kaum ini
asalnya dari suku Bunun di Taiwan. Kaum etnik Kadazan-Dusun ini menggunakan pelbagai
bahasa dan dialek dengan pelbagai kebudayaan dan adat resam tradisional.
Terdapat 27 suku kaum di dalamnya.
Pada mulanya tun Fuad Stephen, Huguan Siou (Pemimpin Agung)
pertama Kadazan, mencadangkan istilah Kadazan digunakan bagi menyatukan 14 suku
kaum yang berkongsi kumpulan bahasa bagi memberikan mereka suara yang lebih
besar. Ini dipersetujui oleh ramai, tetapi sesetengah orang Dusun mahukan
atonomi lebih besar, dengan itu istilah Kadazan-Dusun dipilih sebagai
tolak-ansur.
Kumpulan etnik yang terbesar adalah suku kaum
Dusun yang merupakan satu pertiga dari penduduk Sabah. Suku kaum Dusun yang
tinggal di pantai barat seperti Penampang, Papar, Tuaran, Kiulu, Tamparuli,
Tenghilan, Kota Belud dan juga di lembah bukit di Ranau, Tambunan, dan Keningau
adalah petani tradisi yang menanam padi sawah dan huma. Sesetengah dari mereka
memburu serta menangkap ikan sungai. Mereka kebanyakan bertempat di sekelilingi
kawasan lembah pantai barat dan kawasan pendalaman.
Lazimnya masyarakat daripada subetnik yang
disebut di atas adalah berasal (mendiami) daripada kawasan-kawasan (daerah)
tertentu umpamanya Kimaragang di daerah Kota Marudu, Lotud di daerah Tuaran. orang sungai di daerah Kinabatangan, Sugut, Paitan dan Pitas.
Kebanyakan orang Kadazan-Dusun menganuti agama kristian. Bagi Orang Sungai yang tinggal di daerah Pitas, mereka
menganut agama Islam manakala daerah-daerah lain seperti Kinabatangan (Tongod)
dan Paitan, Orang Sungai beragama Islam dan Kristian. Masyarakat Lotud (Suang
Lotud) turut mendiami kawasan Pantai Barat Selatan negeri Sabah terutamanya
Tuaran, Tamparuli, Telipok dan dan sedikit di Kota Belud (Tempasuk). Mereka
hidup secara kolektif dengan mendiami rumah panjang yang mengumpulkan beberapa
keluarga, iaitu antara 150 - 200 orang. Walau bagaimanapun, pada masa kini,
rumah panjang jarang dilihat dalam etnik ini. Kebanyakannya telah mengalami
pembangunan fizikal dan mental.
Istilah Kadazan-Dusun ini wujud dari hasil
penggabungan etnik kadazan dan Dusun serta beberapa etnik kecil lain. Penggabungan ini adalah
akibat pertelingkahan politik. Lagipun, perbezaan antara kaum Kadazan dan Dusun
tidaklah begitu berbeza dan kasar.Beza antara bahasa Kadazan dan Dusun ialah
seperti bahasa Malaysia dan bahasa Indonesia.
1.1 Mitos Nunuk Ragang
Sejarah lisan atau Cerita
Legenda yang popular menunjukkan bahawa Kadazandusun berasal dari tempat ini -
"NUNUK RAGANG". Tempat ini terletak di sebuah kawasan di sekitar
muara pertemuan dua batang sungai iaitu sungai Kogibangan (dari arah kiri) dan
Sungai Kawananan (dari arah kanan) yang telah bercantuman menjadi sungai yang
lebih besar, yang dinamakan Sungai Liwogu (Dalam dan Tenang). Kerana diliputi
dengan "lembaga hidup yang kelihatan kemerahan-merahan" masing-masing
dengan telatah dan perangainya.
Di bawah pohon, di
tebing sungai dan di atas sepanjang juntaian akar Nunuk - penuh dengan lembaga
itu. Pantulan warna ke "kemerahan" semakin menyerlah apabila cahaya
matahari terpancar ke arah tubuh lembaga-lembaga itu. Oleh yang demikian, Nunuk
itu kelihatan seolah-olah "merah" lalu ia dipanggil Nunuk Ragang.
(Aragang/Ragang(Bahasa Kadazandusun)=Merah.
Tanggapan bahawa
Nunuk itu Merah atau Nunuk Ragang adalah kiasan bagi menggambarkan betapa
ramainya manusia (lembaga merah) yang bersenda ria di sekitar kawasan Nunuk
ini. Sebenarnya, manusia yang ramai dikiaskan sebagai "warna merah"
apabila dilihat dari jarak jauh dan bukanlah pokok Nunuk itu yang berwarna
merah.
Sejak itu, nama
NUNUK RAGANG ini menjadi "identity" rakyat Sabah yang mempercayai
bahawa "asal-usul" mereka adalah dari kawasan ini. Tempat ini
dikenali sebagai Pomogunan Nunuk Ragang, nama yang diambil bersempena dengan
kewujudan pokok Nunuk, yang pada suatu ketika dahulu "merah" satu
perlambangan menunjukkan betapa ramai manusia di tempat ini.
Di kawasan muara
percantuman dua batang sungai ini, terdapat sepohon pokok Kayu Ara (Nunuk).
Saiz pokok Nunuk itu sangat besar dan sebahagian daripada akar serta
dahan-dahannya condong ke arah sungai Liwogu. Dahan-dahan dan akar terjuntai ke
sungai, sangat sesuai sebagai tempat rekreasi seperti memanjat, bergayut,
berteduh dan sebagainya.
Penduduk di sini
sangat ramai, ketika cuaca baik dan cahaya matahari memancar di ufuk barat dari
jam 1.00 petang hingga 4.00 petang, ketika itulah ramai penduduk (tidak kira
tua, muda, gadis, pemuda dan anak-anak dsb..) turun bermandi-manda di sungai
Liwogu, sementara yang lain memanjat, bergayutan serta ramai yang berjemur di
atas dahan-dahan rending Nunuk tersebut.
Suasana demikian
berlaku hampir pada setiap hari dan pada masa yang hampir sama, kecuali cuaca
tidak baik atau sungai Liwogu ini banjir. Maka apabila seseorang melihat pokok
Nunuk dalam suasana seperti itu dari jarak jauh, sama ada dari puncak bukit
mahupun dari sebarang sungai Liwogu, pemandangannya sangat menakjubkan. Pokok
Nunuk kelihatan seolah-olah "aragang".
memuja semangat padi |
1.2 Kehidupan Masyarakat Nunuk Ragang
Masyarakat terawal
Kadazandusun dikatakan telah menghuni tempat ini dalam keadaan bebas, menikmati
berbagai-bagai jenis bekalan makanan yang mencukupi, baik makanan daripada
hutan mahupun daripada sungai serta hasil daripada usaha pertanian. Keperluan
hidup yang lain juga mudah diperolehi di sekeliling perkampungan Nunuk Ragang
ini.
Kehidupan mereka
aman dan damai, bersatu padu, mogitabang-tabang, mogiuhup-uhup, otoluod,
obinsianan, orulan, ohinomod, aparu, onimot, obingupus, okupi, obintinong,
obingkanggau, obintumbayaan, obinronok, obiniangasan, otuyu, obingopi,
mamantang, otorini, opori, oining, obintudau, osuau, opohawang, obulun om
onitinginawo.
Hidup yang tenang
dan tenteram itu telah membolehkan mereka berfikir sambil menerokai
"teknologi baru" bagi menambah kecekapan, menamnbah dan memudahkan
urusan serta meningkatkan kesejahteraan hidup seharian. Bidang bidang yang
diterokai antara lain ialah peralatan pakaian (seperti sinombiaka, tokuluk
(sirung, linumbagai, golong, sinandang, limpogot, dll), peralatan pertanian
(seperti ragus, basung, dangol, gagamas, kakali, guyudan, kisaran, tosung,
rilibu/raya dll).
Peralatan
perikanan (seperti tundalo, siud, bangkala, tambong, bubu sawak dll), peralatan
penternakan(lukug, gading dll ), peralatan memburu (sopuk, tuwil, gaba, sungul,
balatik, paliw, tandus, ramok, rungkasip, tabpai, sodik, tungkakub, pimpig,
tawos dll), peralatan muzik dan bunyi-bunyian (seperti tagung, sompoton,
turali, bungkau, suling pumpuak, dll), peralatan dan produk-produk
ekonomi(seperti Bohungon, Basung, kakanan, luping, sigup, sada toosin, bilis,
tipun, paha, tusi dll).
2.0 Budaya dan Tradisi Kadazan Dusun
2.1 Perayaan tradisi
pesta kaamatan disambut oleh Kadazandusun sebagai
meraikan tuaian baik, tetapi Pesta Kaamatan juga disambut oleh semua kaum lain
Sabah. Pesta Kaamatan disambut sepanjang bulan Mei walaupun perayaan ini hanya
pada 30 dan 31 Mei. Kemuncak perayaan Kaamatan adalah peraduan ratu cantik atau
unduk ngadau, tarian tradisi, dan upucara kemuncak yang dijalankan oleh Bobohizon "ketua pendita".
Pesta Kaamatan
bagi kaum Kadazan juga dikenali sebagai Tadau kaamatan dalam bahasa Kadazandusun.
Kadazan percaya
kepada makhluk halus dan dipercayai terdapat lima makhluk halus:
Kinoringan(Ketua makluk halus & Pencipta), Rusod(semangat semua benda hidup
kecuali manusia), Koududuwo (semangat manusia), Tombiruo (semangat orang yang
telah meninggal), dan Rogon (semangat jahat).
Menurut
kepercayaan Kadazan, semangat padi merupakan kinoingan (Kinorohingan dalam dialek Dusun) yang dikenali sebagai Bambazon, disembah sebagai pencipta dan berkuasa sumber kepada kewujudan.
Semangat padi Bambaazon dimuliakan pada pokok padi, beras, dan nasi.
Ramai yang mempercayai bahawa "Tanpa padi, tiada kehidupan."
Ketika pesta
Kaamatan, penduduk Sabah mengenakan pakaian tradisi mereka dan bersuka-ria.
Selain menari Sumazau dengan alat muzik tradisi, tapai (arak beras) dihidangkan
sebagai minuman istimewa. Penduduk Sabah akan menyapa sesama mereka dengan
ucapan 'Kopivosian Tadau Ka'amatan' atau 'Selamat Hari Menuai'. Pada hari kaamatan juga akan diadakan pertandingan ratu Unduk Ngadau untuk mengiktiraf gadis cantik dan bijak dari kalangan masyarakat Kadazan dan Dusun.
Pesta Kaamatan atau di dalam bahasa kadazan
"Magavau" ini merupakan upacara perayaan khas untuk menghormati
"Bambazon" iaitu semangat padi. Perayaan ini adalah amalan secara
tradisi kaum kadazandusun sejak zaman berzaman. Perayaan "Magavau"
ini biasanya diadakan selepas selesai menuai padi. Pesta Kaamatan yang kita
rayakan dewasa ini telajh diluluskan oleh Majlis Undangan Kerajaan Koloni
sebagai Cuti Umum sejak tahun 1960 lagi. Beliau yang bertanggungjawab untuk
mengusulkan agar Pesta Kaamatan ini diisytiharkan sebagai Cuti Umum ialah
Allahyaraham YAB Tun Haji Mohamad Fuad Stephens, SMN, PSM. SPDK, PNBS, bekas
Ketua Menteri Sabah.
Terdapat banyak sebutan perkataan Magavau ini mengikut dialek dan lokasi suku kaum Kadazandusun. Walau bagaimanapun ianya tetap membawa maksud yang sama.
Menurut cerita lisan, Kinoingan ( Tuhan ) dan isterinya Suminundu mempunyai seorang anak perempuan yang bernama Huminodun. Untuk menyelamatkan orang-orang Kadazandusun daripada kebuluran kerana tidak mempunyai makanan yang mencukupi, maka Kinoingan terpaksa mengorbankan anak kesayangan mereka Huminodun. Huminodun dibunuh dan mayatnya dikubur menurut adat istiadat selengkapnya. Kononnya, mayat Huminodun itu telah mengeluarkan berjenis-jenis benih tumbuhan yang menjadi makanan utama kepada kita sekarang. Salah satu benih tumbuhan itu ialah padi. Oleh kerana sebahagian dari mayat Huminodun itu mengeluarkan benih p adi, maka wujudlah kepercayaan bahawa padi itu mempunyai semangat yang diberi nama "Bambazon".Bermula dari kejadian inilah orang-orang Kadazandusun memulakan upacara Pesta Kaamatan ( Pesta Menuai ) seperti yang kita rayakan dewasa ini. Perayaan seumpama ini mengharapkan agar rezeki yang akan datang bertambah baik dan lumayan. Upacara penghormatan terhadap semangat padi yakni padi-padi yang selesai dituai dan telah selamat dimasukkan ke dalam ketawai ( Tangkob ) iaitu bekas tempat menyimpan padi. Selain itu, perayaan Pesta Kaamatan ini juga mengingatkan kita akan rasa penghargaan dan penghormatan masyarakat Kaum Kadazandusun akan Penciptanya ( Kinoingan ) yang sanggup mengorbankan anak kesayangannya Huminodun untuk menyelamatkan orang-orangnya supaya tidak mati kebuluran.
ratu kaamatan |
Terdapat banyak sebutan perkataan Magavau ini mengikut dialek dan lokasi suku kaum Kadazandusun. Walau bagaimanapun ianya tetap membawa maksud yang sama.
Menurut cerita lisan, Kinoingan ( Tuhan ) dan isterinya Suminundu mempunyai seorang anak perempuan yang bernama Huminodun. Untuk menyelamatkan orang-orang Kadazandusun daripada kebuluran kerana tidak mempunyai makanan yang mencukupi, maka Kinoingan terpaksa mengorbankan anak kesayangan mereka Huminodun. Huminodun dibunuh dan mayatnya dikubur menurut adat istiadat selengkapnya. Kononnya, mayat Huminodun itu telah mengeluarkan berjenis-jenis benih tumbuhan yang menjadi makanan utama kepada kita sekarang. Salah satu benih tumbuhan itu ialah padi. Oleh kerana sebahagian dari mayat Huminodun itu mengeluarkan benih p adi, maka wujudlah kepercayaan bahawa padi itu mempunyai semangat yang diberi nama "Bambazon".Bermula dari kejadian inilah orang-orang Kadazandusun memulakan upacara Pesta Kaamatan ( Pesta Menuai ) seperti yang kita rayakan dewasa ini. Perayaan seumpama ini mengharapkan agar rezeki yang akan datang bertambah baik dan lumayan. Upacara penghormatan terhadap semangat padi yakni padi-padi yang selesai dituai dan telah selamat dimasukkan ke dalam ketawai ( Tangkob ) iaitu bekas tempat menyimpan padi. Selain itu, perayaan Pesta Kaamatan ini juga mengingatkan kita akan rasa penghargaan dan penghormatan masyarakat Kaum Kadazandusun akan Penciptanya ( Kinoingan ) yang sanggup mengorbankan anak kesayangannya Huminodun untuk menyelamatkan orang-orangnya supaya tidak mati kebuluran.
tarian sumazau |
2.2 Tarian Tradisi
tarian sumazau merupakan tarian tradisi suku kaum Kadazandusun yang terkenal di seluruh Malaysia. Tarian ritualnya memenuhi pelbagai fungsi seperti mengucap kesyukuran
yang berkaitan dengan kegiatan menanam dan menuai padi dan untuk menolak bala,
menyemah semangat, dan mengubati penyakit. Juga melaluinya ibu-bapa/keluarga
dapat menonton dan memilih bakal menantu yang berpotensi.
Irama Sumazau
adalah perlahan. Alat alat pengiring tarian adalah set gong dan gendang.
Pasangan penari berhadapan dan menggerak-gerakkan kaki berlangkah kecil,
sementara tumit kaki diangkat-turunkan mengikut irama. Ketika menari tangan
dikepakkan keluar, gerakannya turun naik seperti burung terbang. Biasanya
Sumazau ditarikan semasa hari keramaian majlis jamuan Pesta Kaamatan.
2.3 Makanan Tradisi
hinava |
Antara makanan
tradisi yang terkenal di kalangan kaum Kadazan-Dusun ialah Hinava, Noonsom, Pinaasakan, Bosou, Tuhau,Sup
Kinoring Bakas(tidak halal), dan Sup Manuk Lihing. Makanan-makanan ini dapat
disediakan dengan pelbagai cara mengikut kebiasaan amalan tradisi kaum
Kadazan-Dusun.
bosou |
Untuk
mengetahui lebih lanjut lagi sila layari: http://ms.wikipedia.org/wiki/Makanan_tradisional_kaum_Kadazan-Dusun
pakaian tradisi kadazan daerah papar |
2.4 Pakaian Tradisi
Baju ini selalunya menggunakan kain hitam yang bersulamkan benang emas. Ia dipakai semasa pesta Kaamatan. Biasanya baju tersebut berbeza mengikut daerah.
3.0 Sistem Sogit dalam
Masyarakat Kadazan Dusun
Apakah maksud sistem sogit??? Mungkin
perkataan ini jarang-jarang didengar terutama sekali terhadap masyarakat yang
tinggal di semenanjung malaysia. Malah kemungkinan ada anak sabah yang tidak
mengetahui maksud sogit. Sogit bermaksud denda. Selalunya denda yang dikenakan
adalah dalam bentuk wang ringgit dan haiwan ternakan seperti kerbau, lembu,
ayam serta khinzir. Ianya juga dianggap sebagai ganti rugi atau pampasan.
(sumber dari : http://www.sabah.edu.my/smk.dpmoj/index_files/adat_penduduk.htm )
Menurut kepercayaan, jika sesiapa tidak
membayar denda yang telah dikenakan orang tersebut akan sentiasa berada dalam
keadaan yang tidak aman. Hasil tanaman tidak menjadi dan cuaca akan sentiasa
panas atau kemarau. Keadaan ini akan berlanjutan sehinggalah individu terbabit
melunaskan denda tersebut seperti mengorbankan seekor kerbau sebagai tanda
meminta maaf kepada penduduk kampung serta semangat atau roh-roh padi.
3.2 Dianggap
sebagai Devian
Pesalah-pesalah ini dianggap devian oleh masyarakat mereka. Devian ialah pelanggaran atau penyimpangan dari norma kebudayaan. Ianya merangkumi perbuatan(melanggar undang-undang),kategori manusia(setinggan), sikap atau sifat(kerajinan). Dalam sistem sogit pula, pesalah yang dikenakan sogit dianggap devian kerana melakukan tindakan yang telah melanggar norma-norma budaya masyarakat kaum kadazan dusun. Setiap kesalahan yang telah dilakukan mempunyai degree dan tahap yang berbeza. Ianya juga dikenakan hukuman yang berbeza.
Pesalah-pesalah ini dianggap devian oleh masyarakat mereka. Devian ialah pelanggaran atau penyimpangan dari norma kebudayaan. Ianya merangkumi perbuatan(melanggar undang-undang),kategori manusia(setinggan), sikap atau sifat(kerajinan). Dalam sistem sogit pula, pesalah yang dikenakan sogit dianggap devian kerana melakukan tindakan yang telah melanggar norma-norma budaya masyarakat kaum kadazan dusun. Setiap kesalahan yang telah dilakukan mempunyai degree dan tahap yang berbeza. Ianya juga dikenakan hukuman yang berbeza.
salah satu kesalahan yang boleh dikenakan sogit |
Antara
kesalahan-kesalahan yang boleh dikenakan sogit ialah:
1.
Mencuri hasil tanaman/ternakan
2.
Merosakkan tanaman
3.
Membunuh haiwan ternakan
4.
Merogol dengan paksa atau suka sama suka
5.
Melarikan anak gadis
3.3
Mahkamah Anak Negeri
Individu yang mempunyai kuasa untuk
mengenakan hukuman atau menetapkan nilai sogit ialah ketua kampung. Ianya
mestilah mengikut hukam adat. Namun, tidak semua kes boleh diselesaikan oleh
ketua kampung. Mahkamah anak negeri akan menyelesaikan masalah yang terlalu
berat seperti pergaduhan yang melibatkan kerugian yang melebihi rm1000 dan ke
atas. Ketua anak negeri akan memutuskan denda yang sesuai dengan kesalahan
tersebut. Malah, terdapat juga kes yang terpaksa melibatkan campur tangan pihak
berkuasa tempatan(PBT). Kerajaan telah melantik ketua daerah, ketua anak negeri dan ketua kampung untuk menganggotai mahkamah anak negeri. tujuan utama penubuhan mahkamah anak negeri adalah untuk memastikan kebajikan kaum-kaum yang tinggal di luar bandar terpelihara dan adat resam mereka sentiasa terjaga.
Tujuan utama kerajaan mewujudkan mahkamah
anak negeri ialah:
1. Tuntutan
waris yang bukan beragama islam sahaja
2. Urusan
perkahwinan
3. Urusan
penceraian
4. Pentadbiran
ordinan mahkamah anak negeri
5. Perbicaraan
yang melibatkan adat resam
6. Memproses
permohonan anak angkat
Sistem sogit bukan sahaja diamalkan oleh kaum
kadazan dusun malah hampir kesemua kaum juga mempunyai adat yang sama. Namun,
kaum-kaum lain tidak mempraktikkan adat ini secara menyeluruh malah ada kaum
yang terus meninggalkan adat ini. Sistem ini telah wujud sejak zaman nenek moyang kita dahulu. Tujuan utama sogit bukan untuk mengaut keuntungan, namun ia lebih kepada bentuk ganti rugi. Malah orang-orang tua mengatakan sogit dapat mengeratkan tali persaudaraan yang sedia ada.
Tujuan
utamanya adalah untuk melindungi amalan dan adat mereka. Jika dilihat dari
sudut yang berbeza, tentu ada diantara kita yang beranggapan bahawa mereka
mudah menilai kesalahan dengan wang ringgit, namun pada pendapat peribadi saya
mereka berusaha melindungi dan menjaga nilai-nilai ketimuran yang masih tersisa.
Namun ada sesetengah pihak yang memanipulasi pengertian sogit ini dengan
mengenakan denda yang terlalu tinggi untuk pesalah memenuhinya. Malah tidak ramai yang mengamalkan sogit,
hanya masyarakat yang tinggal di kawasan pedalaman dan kampung yang masih
berpegang teguh terhadap sistem ini yang boleh kita kategorikan sebagai satu
budaya.
4.0 Kesimpulan
masyarakat
Kadazandusun memang memiliki warisan budaya yang sungguh unik, asli dan
menarik. Justeru itu, sama-sama lah kita memelihara dan dan mempertahankan
warisan budaya ini untuk tatapan dan
penyelidikan generasi masa akan datang.
http://www.sabahtourism.com/sabah-malaysian-borneo/en/culture/6-the-kadazandusun/
http://en.wikipedia.org/wiki/Kadazan-Dusun
http://www.sabah.edu.my/smk.dpmoj/index_files/adat_penduduk.htm
Tiada ulasan:
Catat Ulasan